JOBmeal AB

2018-2020

2018 fick vi uppdraget att förändra hela den grafiska identiteten för samtliga 28 JOBmeal kontor över hela Sverige. Uppdraget omfattade allt från ny logotyp, grafiska mönster, typografi, ikoner & formspråk till mässmaterial, affischer, kampanjer, DR-utskick, säljblad med mera. En total visuell omstrukturering krävdes. Samma stora förändringar applicerades även på JOBmeal Finland där vi även designade samtliga kaffemaskiner.

  • Projektledning
  • Digital design
  • Grafisk kommunikation
  • Kreativ design
  • Trycksaker
  • Strategi

En ny grafisk identitet

Första delen i uppdraget bestod av att arbeta fram den nya grafiska identiteten. Resultatet blev en logotyp som behöll igenkänningsfaktorn från den tidigare logotypen, men med en mer modern touch som vågade ta mer plats. Tillsammans med logotypen skapades två grafiska mönster. Ett kreativt mönster som används mot B2C och ett annat mer striktare mönster mot B2B. Känslan vi strävade efter var - En modern kaffeleverantör. Dessa mönster i kombination med inspirerande foton blev profilen till mässor, säljblad, utskick, etc. Ovan visas resultatet för mässmaterialet, nya logotypen samt sortimentskatalogen.

Ny kostym till kaffemaskinerna

Hos JOBmeal kan man köpa eller hyra kaffemaskiner som passar till företag, restauranger och hotell. Dessa maskiner behövde även ta del av den nya profilen. Även här strävade vi efter en mer modern touch som gick i linje med den grafiska profilen. Till dessa kaffemaskiner levereras även kaffemuggar. Det nya grafiska mönstret passade perfekt och muggarna blev en stolt varumärkespelare ute bland alla JOBmeal-kunder. Ovan visas även ett exempel på den kommunikationen som lämnas när en servicetekniker utför service på kundens kaffemaskin.

Det tog inte slut vid kaffe

När vi brandat om hela den grafiska identiteten och de tillhörande produktionerna, var det dags att anta utmaningen att designa ett helt nytt koncept för JOBmeal - Ett te-koncept! Här blev vi inblandade tidigt i den kreativa processen och fick hjälpa till från start. En av de första bitarna i projektet blev att lista ut 6st fiffiga namn till deras olika tesorter. Dessa skulle sedan få en egen identitet som ändå gick i linje med JOBmeals nya profil. Resultatet blev en färgsprakande succé som verkligen sticker ut. Här tog vi fram etiketter, te-menyer och all övrig branding.